V bezpečí a beze strachu…
24. během roku B
Př 1, 20-33/ Ž 19/ Jk 3, 1-12/ Mk 8, 27-38
Řeč
Moudrosti z dnešního prvního čtení končí slovy:
"Ale kdo mě poslouchá,
v bezpečí bude bydlet a žít
klidně,
beze strachu z něčeho zlého."
O to jde, abychom naslouchali Moudrosti. To se pořád učíme. Slyšet,
co opravdu mluví. Nám se to, co slyšíme, spojuje automaticky s našimi
vlastními myšlenkami. Často máme tendenci slyšet jen to, co s našimi
myšlenkami souzní. A zbytek pouštíme "druhým uchem ven". Naslouchat
znamená věnovat pozornost tomu, co slyšíme od druhých lidí, od Boha,
jeho Moudrosti. A budeme tomu dávat přednost před svými myšlenkami.
Když se to budeme učit, budeme žít v bezpečí. To zní dobře, že?
Ovšem neznamená to "klídek", absenci problémů či nežádoucích
adrenalinových zážitků". Ale v tom všem a navzdory tomu
můžeme přece jen žít v bezpečí (שאן;בטח) a
beze strachu ze zla. Žít beze strachu ze zla nemusí znamenat "nemít vůbec
žádný strach", ale "mít ho a nenechat se jím ochromit". I
v nebezpečích být opřen (בטח) o Boha a jeho Slovo. Napadá
mě v této souvislosti Ježíš, který si klidně spal za bouře na lodi
(Mt 8, 24).
Moudrost nám zprostředkuje porozumění a snad to tak lze říct "určitý,
zdravý odstup". Snad je to dostatečný motiv k tomu, abychom se to opravdu
učili.
Žalm byl kombinací chvály stvoření
a chvály božské Tóry. Vysvětlím :-)
Celé stvoření spolu mluví. Svou vlastní řečí. Kdo jí porozumí? Společně
chválí Stvořitele. V souvislosti s ekologií se v teologii (J.
Moltmann, P. Evdokimov) objevuje obraz celého tvorstva jako jednoho liturgického
nebo eucharistického shromáždění. V nás lidech jako by se
tato chvála stvoření potkávala a my ji předkládali Stvořiteli. Ale není to jen
naše liturgie lidí, ale všeho stvoření.
Ale zpět k řeči tvorstva. Není tato řeč
hlasem Moudrosti? Odpověď "nějak" známe.
Pak se žalm věnuje chvále Boží Tóry, přikázání, ustanovení, výroků a
vyučování. To je Boží usměrňující slovo. Tóra je to, co my nazýváme
Zákonem Mojžíšovým. Původem to slovo označuje směrovku, ukazatele
cesty nebo taky vyučování.
Toto Boží směřující slovo je cennější než zlato a sladší než med. Což znamená,
že je nej… nejlepší, nejcennější… Když člověk
rozumí a praktikuje, vede ho to k životu. Jeho život se stává
bohatším a plnějším. Není to v množství zážitků ani v jejich
intenzitě, ale v ničem jiném. Takový život jako by dostával nové hloubky a
výšky…
Čtení z Listu Jakubova nám připomíná: "Bacha
na jazyk!" Ten náš i těch druhých. Slova mají moc otevřít různé
věci, které jsou "uvnitř". Náš vnitřní svět, naše podvědomí,
nevědomí, kolektivní nevědomí (C. G. Jung)… Tam jsou dobré i zlé věci. A jejich
síla je překvapivá.
Proto je lepší mluvit míň. Když už tak mluvit k dobrému… Ve
velkém nebezpečí se ocitají profese ovlivňující postoje druhých: učitelé,
kazatelé, terapeuti. Dnes taky a především pracovníci médií a lidé
s větším vlivem jako politici…atd.
Práce s řečí, obrazy a emocemi má obrovský dopad. Sv. Jakub však
neděsí. Jen připomíná zodpovědnost a chce vést k opatrnosti.
Šimon Petr vyzná Ježíše
jako Mesiáše. Toho, který má přijít, aby všechno obnovil a
vysvobodil ze smrti a zániku do života. Ale tento Mesiáš osvobodí tvorstvo
velmi originálním způsobem. Umře odmítnut, zavržen autoritami a vstane
z mrtvých.
Sv. Pavel to později nazve "bláznovskou zvěstí"(1 K 1, 21; ř.
...τῆς μωρίας τοῦ κηρύγματος).
Zní to dost absurdně. Jen víře to bude dávat smysl. Ale i tak bude "jen
tak, tak". V tom je Mesiášova cesta náročná. A my po ní máme
také jít. Jiné není. Cesta, která vypadá jako do zkázy… je cestou do života.
Ale to ví jen víra. Zatím jen víra. Kéž bychom měli odvahu a víru po ní jít a
neutíkat z ní!