Mít či být?
22. Během roku B
Pís 2, 8-13/ Ž 45, 2-3.7-10/ Jk 1, 17-27/ Mk 7, 1-8. 14-15. 21-23
Dnešní čtení se zdají být
celkem jasná. Až na "nějaké ty maličkosti".
Třeba: "chránit se před poskvrnou světa". To bylo ve druhém čtení. Jak
jsem k tomu přišel, pochopíte, když si poslechnete náš podcast až úplně do
konce :-). [řecky: ἄσπιλον ἑαυτὸν τηρεῖν ἀπὸ τοῦ κόσμου.] Doslova "neposkvrněného
sebe sama držet od světa". Ale to nám taky moc nepomohlo. Ten doslovný
překlad.
Ono to vypadá jako protimluv vůči evangelnímu vyučování o tom, co
člověka poskvrňuje. Tak znečišťuje nás svět anebo naše srdce?
Ano i ne. Němci pro to mají to pěkné spojení jein (Ja, nein). "Svět"
má víc významů. Není to jen "to venku", ale taky "to v nás".
Jsou to vztahy a vazby, ve kterých žijeme. A ty jsou jak vnější, tak i vnitřní.
Svět v Bibli to je jak "dobré Boží stvoření", tak i "to padlé
stvoření". Současně A i B. A mnohé další.
Ale pořád zůstává otázka, co
to je "ta poskvrna světa" nebo "ten svět". Výklad
evangelického novozákoníka Josefa B. Součka k tomu uvádí, že se tím
nemyslí popírání darů a možností dobrého Božího stvoření. Svět není
principiálně zlý a nečistý. Vždyť je to dobré Boží stvoření.
Není to ale ani nemístné soustředění se na vlastní osobní dokonalost bez
lásky.
Tak víme, co to není. A teď
konečně: co to je. Snad :-)
Praktikování křesťanské víry nás má vést také ke správnému vztahu ke světu.
Předně nemáme být spoutáni mocnostmi světa.
Můžeme si pod tím představit spoléhání na majetek, na naše možnosti a
schopnosti, naše sobecká sebestřednost. Na straně jedné. Možná ale také
kapitulace před naší neschopností a malomyslnost z naší slabosti na
straně druhé. Fixace na to, co mám anebo na to, co nemám.
To nám brání být (=v souladu s druhými lidmi a ostatními
tvory). (viz Erich Fromm To Have or To be).
A ještě jedna maličkost.
Taky z Listu Jakubova. Čtení nebo poslouchání biblického textu nám
slouží k tomu, že poznáváme svou podobu. Je jako zrcadlo (!),
ve kterém se nejlépe vidíme. Nejen kde jsme ušmudlaní a jak máme rozcuchané
vlasy a tak. Ale taky. Myslím, že na rozdíl od běžného zrcadla se musíme učit
ho používat. (Jakým způsobem je zrcadlem?) Bez kontaktu s Biblí jsme
jako někdo, kdo nemá zrcadlo anebo se do něho nedívá. (Bojí se?)'
Pak je tam ještě obraz s tím spojený. Ten, kdo Bibli jen čte a nejedná
podle ní, je jako sklerotický nebo zmatený posluchač. Snadno zapomene, jak
vypadá.
Dobré je slovo slyšet. Ještě lepší je žít ho. Sem Jakub míří: žijte Bibli.
Ale zase. To má mnoho vrstev. Předně mít důvěru v Boží přítomnost a
dobrotu. Mít důvěru ve spásu, která není z nás. A pak mít také naději
a lásku. A všechno, co z toho vyplývá.
Nečekejme, že to bude dokonalé. Dlouho, dlouho se to učíme. Celý život.
Děti začnou zítra další školní rok. Možná se těší až nebudou muset do školy
chodit. Ale učíme se pořád. Potřebujeme získávat nové dovednosti, ale
také duchovní moudrost. Pořád se učíme. Dokud jsme na tomto světě. A možná i na
věčnosti. Kdoví?
Nejde o to, abychom v tom žití Bible byli hned dokonalí, ale abychom
se to učili a nevzdávali to. Chce to učit se a cvičit se v tom. Než
nám určitou věci přejdou, jak se říká, "do krve", chce to mnohou námahu a hodně
času. Nevzdávejme to. Jednou k tomu dospějeme.
A při tom všem, abychom nezapomínali na druhé. Zvlášť na ty, kdo nemají
takové štěstí jako třeba my. A to jsme zase tam, kde jsme začali. Tedy
u pravé zbožnosti a držení se dál od poskvrny světa. Ono to spolu opravdu
velmi těsně souvisí.